Miniony rok przyniósł sporo zmian w infrastrukturze kolejowej na Pomorzu. Realizowane projekty o wartości miliardów złotych mają poprawić jakość transportu pasażerskiego i towarowego. Według PKP PLK kolej na Pomorzu zmienia się na lepsze.
Rok 2024 był szczególnie istotny dla modernizacji linii kolejowej nr 201, która łączy województwo kujawsko-pomorskie z Trójmiastem przez Kaszuby. We wrześniu podpisano umowę na modernizację odcinka Somonino – Gdańsk Osowa oraz elektryfikację linii nr 229 (Glincz – Kartuzy). W grudniu dołączono do tego prace na odcinku Kościerzyna – Somonino oraz linii nr 214 (Somonino – Kartuzy).
Łączna wartość tych inwestycji to około 2,5 mld zł netto. Modernizacja obejmuje m.in. budowę drugiego toru i elektryfikację, co zwiększy przepustowość, ułatwi podróże oraz usprawni przewóz towarów do portu w Gdyni.
Od marca 2024 roku pasażerowie korzystają z odnowionej linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy. Zmodernizowano m.in. stację Kartuzy, przystanek Dzierżążno oraz wybudowano nową łącznicę, co pozwala pociągom jechać w kierunku Gdańska bez zmiany czoła składu.
Równolegle przywrócono ruch na tzw. bajpasie kartuskim, który stanowi alternatywne połączenie Kartuz z Gdańskiem. Na trasie powstał nowy przystanek Otomino, zrealizowany w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych”. Koszt tych prac wyniósł 300 mln zł netto.
Zakończono także modernizację kolejowego dostępu do portu morskiego w Gdyni. Ulepszono 115 km torów, zbudowano nowe wiadukty i rozjazdy, co umożliwia obsługę dłuższych i cięższych pociągów towarowych. Wartość tej inwestycji to prawie 1,9 mld zł netto.
Rozwój linii 202 i przygotowania do elektrowni jądrowej
Trwają prace na linii nr 202 między Lęborkiem a Słupskiem, obejmujące budowę drugiego toru oraz modernizację stacji i przystanków. Koszt inwestycji to około 1,8 mld zł netto, a zakończenie prac planowane jest na 2026 rok. Równocześnie przygotowywana jest dokumentacja dla odcinka Gdynia Chylonia – Lębork, którego modernizację zakończy się w 2029 roku.
Wybrano również wariant kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Modernizacja linii nr 230 i budowa nowych odcinków umożliwią transport podczas budowy i eksploatacji elektrowni, a także przywrócą ruch pasażerski m.in. do Sierakowic. Inwestycja zakończy się do 2029 roku.