Relacja bloga Love Peace Trains nie pozostawia złudzeń – pociąg Baltic Express posiada dużo zalet, choćby samo to, że istnieje, ale są też wady. Jak wiec wygląda to nowe połączenie? Zapraszamy do lektury.
W grudniu 2024 roku PKP Intercity współpracując z czeskim przewoźnikiem České Dráhy, uruchomiła aż cztery pary pociągów dziennie na trasie Trójmiasto – Bydgoszcz – Poznań – Wrocław – Praga. Baltic Express to podróż nie tylko do największych polskich miast, ale również do mniejszych miejscowości, takich jak Tczew, Inowrocław, Gniezno, Leszno i Kłodzko. Podróż trwa od 8,5 do 9 godzin.
Dzięki uprzejmości bloga Love Peace Trains możemy bardziej szczegółowo przyjrzeć się temu połączeniu.
Baltic Expressem z Pragi do Gdańska
Z Gdańska do Pragi podróż trwa 8,5 h, ale z Poznania 5 godzin i 40 minut, a z Wrocławia mniej niż 4 (wyjątkiem jest połączenie nocne, gdzie te czasy są nieco dłuższe).
– Ja uważam, że możliwość wybrania się w taką podróż CZTERY razy dziennie, możliwość grania w gry z dzieciakami, dostęp do internetu i możliwość pracy, możliwość wzięcia nieograniczonego niemal bagażu – sprawi, że to połączenie będzie sukcesem – pisze Love Peace Trains.
Autor wybrał się w podróż z Pragi do Trójmiasta 6 stycznia i zapewnia, że pociąg był pełen: – Wagony w relacji z Czech wypełniały się niemal do pełna, a od Wrocławia, gdy „międzynarodowi” zaczęli opuszczać pociąg, to wypełnił się ona podróżnymi w relacji krajowej.
Nie tylko duża popularność pociągu przyciąga do pochwalenia tego połączenia. To także okazja by szybciej dojechać z północy na zachód i południe kraju.
– Kotlina Kłodzka, która bardzo ucierpiała podczas powodzi, dostanie CZTERY razy dziennie szybkie połączenie kolejowe z dużymi miastami na zachodzie i północy kraju. To jest bardzo dobry impuls dla rozwoju tego przepięknego regionu. Czas przejazdu z północy Polski do np. takiego Kłodzka jest rekordowy w historii Polski. A na pokład pociągu można zabrać nawet 10 rowerów! – zachwala Love Peace Trains.
– Nie chodzi więc tylko o połączenie do czeskiej stolicy, ale wzmocnienie potencjału takich miast jak Kłodzko, Bardzo, cudowna Bystrzyca Kłodzka, czy Stronie Śląskie i Lądek.
Jakość pociągu Baltic Express
Standard wagonów autorzy bloga oceniają jako przyzwoity. W wagonach jest cicho, jest klimatyzacja oraz informacja pasażerska.
Bezprzedziałowe czeskie wagony to dobry komfort podróży na 3-4 godziny.
– Później w tych fotelach trudno jest wysiedzieć. Szkoda, że na ważny pociąg nie trafiły wagony z Berlinerów, czyli pociągów Praga – Berlin, które obecnie obsługiwane są już zupełnie nowymi wagonami od konsorcjum Siemens-Skoda – czytamy dalej.
Podróż Baltic Expressem trwa prawie 9 godzin, więc komfort wagonów nie do końca jest celujący, nawet w pierwszej klasie, co też zostało podkreślone.
– Wagon 1 klasy zapewnia strona Polska i są to na szczęście stare Zetki, w których przedziały są wielkie jak stodoły, a okna gigantyczne. Niestety są to wagony stare, w których np. zdarza się chwilowa awaria prądu. Smutne jest to, że Czechom zdarza się np. nie uzupełnić mydła w pojemnikach.
Niestety, mimo że podróż może trwać do 9 godzin, w pociągu w trakcie nocnego połączenia nie ma wagonu sypialnego czy choćby kuszetki. W kwietniu ma zostać to naprawione, przynajmniej tak podaje PKP.
Na odcinku między Pragą a Wrocławiem brakuje też wagonu restauracyjnego. Od granicy polsko-czeskiej do Pragi w wagonach przechodzi pracownik czeskiej gastronomii z wózkiem.
Przejazd Baltic Expressem – opóźnienia i postoje
A co z opóźnieniami?
– Wielkim problemem pierwszych dni funkcjonowania połączenia były opóźnienia rzędu 30 minut. Z zadowoleniem stwierdzam, że występują one już rzadko. Nasz pociąg dojechał do Gdańska o czasie.
Czasy postojów we Wrocławiu i Poznaniu są nieco zbyt długie według Love Peace Trains. Na długi czas postoju we Wrocławiu wpływa mała liczba wypożyczonych lokomotyw Vectron.
– Parę minut można by też uciąć w Czechach. Dalsze skrócenie czasu przejazdu tego pociągu powinno być priorytetem. Już teraz to świetna alternatywa do jazdy własnym autem, ale trzeba walczyć o nowych klientów.
Więcej szczegółów o Baltic Expressie (w tym jak tanio kupić bilet na to połączenie) znajdziecie na blogu Love Peace Trains.