Województwo pomorskie staje się jednym z kluczowych regionów rowerowych w Polsce. Dzięki dynamicznemu rozwojowi infrastruktury rowerowej, Pomorze przyciąga coraz więcej miłośników dwóch kółek, co przekłada się na rosnący ruch na trasach rowerowych oraz znaczące korzyści gospodarcze.
W regionie zbudowano już ponad 660 km oznakowanych tras rowerowych, a prace nad ich dalszym rozwojem nie ustają.
Wzrost liczby przejazdów na Pomorskich Trasach Rowerowych w 2024 roku jest znaczący – w porównaniu do 2023 roku liczba przejazdów wzrosła o ponad 122 tys.!
Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk zwraca uwagę na rolę, jaką infrastruktura rowerowa odgrywa w poprawie mobilności mieszkańców oraz turystów:
– To pokazuje, jak rozwój infrastruktury rowerowej budowanej przez samorządy lokalne przy udziale samorządu województwa wpływa na mobilność mieszkańców i turystów odwiedzających nasz region.
Wzrost popularności tras rowerowych na Pomorzu
Szczegółowe dane z lat 2021-2024 pokazują, że zainteresowanie trasami rowerowymi w województwie pomorskim rośnie w szybkim tempie. W Tczewie, na Wiślanej Trasie Rowerowej, stanowiącej część szlaku EuroVelo 9, liczba przejazdów wzrosła o 34,2 proc., z 30,5 tys. w 2021 roku do 41 tys. w 2024 roku. Na szlaku EuroVelo 10/13 przy punkcie widokowym Kaczy Winkiel, na trasie Puck-Władysławowo, liczba przejazdów zwiększyła się o 34,7 proc., z 95,6 tys. do prawie 129 tys.
W regionie kaszubskim rozwija się także sieć tras rowerowych „Kaszubska Marszruta”, biegnąca przez powiat chojnicki, m.in. przez Park Narodowy „Bory Tucholskie”. Ta sieć notuje już ponad 73 tys. przejazdów rocznie.
Zainteresowanie trasami rowerowymi rośnie również w regionie słupskim. Marta Chełkowska, dyrektorka Departamentu Turystyki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego, zwraca uwagę na popularność odcinka Ustka-Łeba.
– Miejscowości, które nie leżą bezpośrednio na głównych szlakach, jak np. Kluki, stają się obowiązkowymi punktami rowerowych wypraw – informuje.
Wzrost zainteresowania dotyczy także rowerów wykorzystywanych do codziennych celów komunikacyjnych, takich jak dojazdy do pracy czy szkoły. W Gdańsku, na al. Zwycięstwa, liczba przejazdów wzrosła o 31,8 proc. – z 944 tys. w 2021 roku do ponad 1,2 mln w 2024 roku.
Zwiększona integracja turystyki rowerowej z innymi formami transportu
Coraz większa liczba rowerów przewożonych w pociągach i autobusach wskazuje na integrację turystyki rowerowej z innymi środkami transportu, co umożliwia jeszcze łatwiejszy dostęp do tras rowerowych w regionie. To z kolei ma pozytywny wpływ na lokalną gospodarkę.
Korzyści dla lokalnych gospodarek
Z danych dotyczących liczby przejazdów oraz wyników badania „Sonda doświadczeń i preferencji rowerowych 2023” wynika, że turystyka rowerowa ma już znaczący wpływ na dochody samorządów województwa pomorskiego. W 2024 roku dochody z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) wyniosły co najmniej 12,3 mln zł, co pokazuje realny wpływ rozwoju infrastruktury rowerowej na lokalną gospodarkę.
– Inwestycje w infrastrukturę rowerową oraz rozwój oferty dla rowerzystów mają nie tylko aspekt rekreacyjny, ale także realny wpływ na lokalną gospodarkę – podkreśla Marta Chełkowska.
Zwiększenie liczby małych i średnich przedsiębiorstw skierowanych do rowerzystów – takich jak pensjonaty, wypożyczalnie rowerów czy restauracje – prowadzi do większych przychodów i tworzenia nowych miejsc pracy w regionie.