Podała oszustom kody BLIK. Straciła ponad pół miliona złotych - otoWejherowo.pl
21/11/2024
reklama
Aktualności

Podała oszustom kody BLIK. Straciła ponad pół miliona złotych

reklama
Podała oszustom kody BLIK. Straciła ponad pół miliona złotych

Ponad pół miliona złotych straciła mieszkanka powiatu wejherowskiego, która podała oszustom kody autoryzacyjne BLIK. Policjanci po raz kolejny apelują o zachowanie szczególnej ostrożności podczas dokonywania wszelkich transakcji online i sprawdzanie nawet najmniejszych wątpliwości, mogących świadczyć o tym, że ktoś chce nas oszukać.

Oszustwa stają się coraz bardziej wyrafinowane i dotykają coraz większej liczby ludzi. Ostatnie zgłoszenie, które otrzymali policjanci wejherowskiej komendy od pokrzywdzonej mieszkanki powiatu, dotyczyło wystawienia przez nią, na jednym z portali sprzedażowych umywalki. Kupujący zamiast przez portal, na którym widniała oferta, skontaktował się z pokrzywdzoną prywatnie, poprzez znany komunikator internetowy. Podczas czatu na tym komunikatorze przesłał do sprzedającej link. Pokrzywdzona kliknęła w ten link i zalogowała się do swojego konta. Wtedy też zadzwonił do niej nieznany mężczyzna i poinformował, że jest pracownikiem banku, i że ktoś próbuje wypłacić pieniądze z jej konta. Przekonał kobietę, że aby zabezpieczyć konto, ma mu podać kod autoryzacyjny BLIK. Kobieta przekazała mu ten kod, a potem kolejne. Od oszusta usłyszała, że pieniądze będą przeniesione z jej konta na konto techniczne. W ten sposób doszło do różnych transakcji i przelewów z jej konta, w wyniku których kobieta utraciła ponad 500 000 zł.

reklama

Policjanci z powiatu wejherowskiego w ostatnich dniach coraz częściej są informowani o oszustwach. Metody działania sprawców są bardzo różne. Nie wszystkie sytuacje dotyczą seniorów i metody oszustwa „na wnuczka”, „na policjanta”, czy „na wypadek”, związany z potrąceniem np. kobiety w ciąży. Z posiadanych informacji wynika, że oszust zawsze kontaktuje się telefonicznie, jednakże przedstawiane przez niego „scenariusze” są różne. Efektem działania sprawców jest doprowadzenie pokrzywdzonych do przekazania pieniędzy bądź uzyskanie dostępu do konta bankowego.

Policjanci apelują o rozwagę i czujność, aby nie dać się oszukać. Funkcjonariusze przypominają, że należy zachować szczególną ostrożność podczas transakcji online i nikomu nie udostępniać swoich danych logowania ani kodów autoryzacyjnych, nawet jeśli te osoby podają się za pracowników banku czy inne zaufane instytucje.

Nikomu nie należy również przekazywać kodów BLIK, a także nie wykonywać przelewów bankowych na konta osób, których się nie zna. Nigdy nie należy też klikać w przesłane linki otrzymane mailem, SMS-em czy komunikatorem. Może to być oprogramowanie, za którego pośrednictwem złodziej będzie miał dostęp do twojego telefonu lub komputera. Nie wolno także nigdzie wpisywać numeru swojej karty, a tym bardziej kodu zabezpieczającego.

Zwłaszcza teraz, w tym gorącym przedświątecznym okresie, zanim zdecydujemy się na zakupy w jakimś sklepie internetowym, sprawdźmy, czy ten sklep faktycznie istnieje, jakie ma opinie i komentarze. Pamiętajmy także, że sklep internetowy, jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu, adres i dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować online.

Źródło: KPP w Wejherowie