Nowe tory, szybsze pociągi i cztery dodatkowe przystanki – region wejherowski skorzysta na wielkiej przebudowie linii kolejowej 202. PKP PLK otworzyło oferty w wartym ponad 3,7 miliarda złotych przetargu. Modernizacja obejmie m.in. Wejherowo, Redę, Rumię i Gościcino.
Po miesiącach oczekiwań jest realna szansa na start jednej z największych kolejowych inwestycji w północnej Polsce. PKP Polskie Linie Kolejowe SA otworzyły oferty w przetargu na modernizację linii kolejowej 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork. Wartość zadania przekracza 3,75 miliarda złotych. Spośród siedmiu złożonych ofert aż pięć mieści się w zaplanowanym budżecie.
To nie tylko dobra wiadomość dla pasażerów SKM, ale też dla kierowców w Gdyni. W ramach inwestycji ma bowiem powstać długo wyczekiwany tunel pod torami na ulicy Puckiej.
– To świetna wiadomość dla wszystkich mieszkańców Gdyni. Poprawi się nie tylko jakość podróży koleją aglomeracyjną, czyli popularną SKM-ką, ale przecież zakres projektu przygotowywanego przez PKP PLK to także wyczekiwany od lat bezkolizyjny przejazd pod torami na ulicy Puckiej. Wszystko wskazuje na to, że spółce uda się wyłonić wykonawcę i prace będą mogły ruszyć – komentuje prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek.
– Dla naszego miasta oznacza to ogromne zmiany w poruszaniu się w obrębie Chyloni, również dla kierowców i także silny argument za tym, żeby częściej korzystać z kolei w codziennych podróżach – dodaje.
Co zakłada inwestycja?
Planowana przebudowa linii 202 to kompleksowa modernizacja 55 kilometrów infrastruktury kolejowej. W ramach projektu mają powstać:
- drugi tor na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia oraz Wejherowo – Lębork,
- dwa tory aglomeracyjne dla SKM na trasie Rumia – Wejherowo,
- nowy tunel pod torami przy ul. Puckiej w Gdyni – długo wyczekiwany przez mieszkańców,
- przebudowa istniejących stacji i przystanków (m.in. Rumia, Reda, Wejherowo, Lębork),
- cztery nowe przystanki kolejowe: Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Bolszewo i Gościcino Zielony Dwór (nazwy robocze),
- zwiększenie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami,
- modernizacja torów, sieci trakcyjnej i obiektów inżynieryjnych.
Korzyści dla pasażerów
Docelowo podróże pociągiem na trasie Gdynia – Słupsk mają być nawet o 15 minut krótsze. Zwiększy się maksymalna prędkość pociągów – zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Modernizacja otwiera też drogę do dalszych inwestycji, m.in. umożliwiających rozwinięcie prędkości do 200 km/h.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, PKP PLK niebawem wyłoni wykonawcę i ruszą prace, które mogą diametralnie zmienić codzienny transport w regionie.
Źródło: gdynia.pl