Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła drugą umowę dotyczącą budowy nowej drogi krajowej prowadzącej do przyszłej elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” w gminie Choczewo. Nowy odcinek, o długości blisko 15 km, połączy drogę wojewódzką nr 213 z węzłem Łęczyce na trasie ekspresowej S6.
Wykonawcą zadania zostało konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Wartość kontraktu wynosi niemal 200 milionów złotych.
Jak przypomina GDDKiA, to już druga umowa związana z trasą do elektrowni – pierwszy odcinek, biegnący od Lubiatowa do DW213 (ok. 11 km), został zlecony wykonawcy w kwietniu tego roku.
Realizacja odcinka DW213 – węzeł Łęczyce odbywa się w systemie „projektuj i buduj”. W pierwszej kolejności wykonawca przygotuje projekt, uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie przystąpi do robót budowlanych. Prace mają zakończyć się w II kwartale 2029 roku.
Trasa o znaczeniu strategicznym
Docelowo droga krajowa do elektrowni jądrowej będzie liczyć około 26 km i powstaje w dwóch etapach. Projekt zakłada także budowę łącznika pomiędzy drogą powiatową w Łęczycach a węzłem Łęczyce na S6 – w ramach powstającej już drogi ekspresowej S6 Leśnice – Bożepole Wielkie.
Nowa trasa zostanie zbudowana po nowym śladzie w przekroju 1×2, w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego). Będzie stanowić bezpośrednie połączenie planowanej elektrowni z siecią dróg krajowych.
Nie tylko dla atomu – również dla mieszkańców i turystów
Nowa droga to nie tylko wsparcie dla inwestycji energetycznej, ale także odpowiedź na potrzeby mieszkańców i turystów odwiedzających nadmorskie miejscowości w gminie Choczewo.
„Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo” – podkreślają przedstawiciele GDDKiA.
Zgodnie z założeniami, nowa infrastruktura wpłynie także na poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróży. Będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 tony na oś. Dzięki niej zmniejszy się również hałas, drgania i poziom zanieczyszczeń związanych z transportem.
Rządowy program wspierający inwestycję
Droga krajowa do elektrowni jądrowej została wpisana do rządowego „Programu wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.
