Pomorze posiada bogatą historię kolei sięgającą XIX wieku. Wraz z rozwojem sieci kolejowej powstawały liczne dworce kolejowe, które do dziś pełnią ważną funkcję w komunikacji regionalnej i krajowej. Zobaczcie archiwalne zdjęcia pomorskich dworców!
Dworce kolejowe na Pomorzu są zróżnicowane pod względem architektury i wieku. Najstarsze z nich, wybudowane w XIX wieku, reprezentują styl eklektyczny z elementami neogotyckimi i neoromańskimi.
W XX wieku powstały również modernistyczne dworce, takie jak dworzec Gdynia Główna.
Na początku XX wieku dworce kolejowe na Pomorzu odgrywały niezwykle istotną rolę w życiu codziennym mieszkańców. Były one nie tylko miejscami odjazdu i przyjazdu pociągów, ale również ważnymi centrami handlu i usług. W dworcowych halach znajdowały się sklepy, restauracje, a nawet komisariaty policji, jak w Gdańsku.
W ostatnich latach wiele dworców kolejowych na Pomorzu zostało zmodernizowanych i zyskało nowoczesny wygląd. My jednak proponujemy podróż do przeszłości by zobaczyć na archiwalnych zdjęciach jak około sto lat temu wyglądały pomorskie dworce kolejowe!
Dworce kolejowe na Pomorzu. Zobacz archiwalne zdjęcia
Dworzec kolejowy w Gdańsku, rok 1901:
Dworzec kolejowy w Gdyni, rok 1926:
Sopot, dworzec kolejowy w roku 1932:
Wejherowo, dworzec kolejowy w roku 1920:
Zobacz także:
Lębork, dworzec kolejowy w roku 1930:
Zobacz również:
Lata 1920-1930, stacja kolejowa w Łebie:
Polecamy także:
- Plaża w Łebie na przedwojennych zdjęciach. Tak kiedyś wypoczywano nad Bałtykiem
- Jeziora w powiecie wejherowskim. Gdzie wybrać się nad wodę?
- Tak wyglądała Rumia na widokówkach [GALERIA]
Dworzec na stacji Rumia Zagórze, lata 30. XX wieku:
Słupsk, dworzec kolejowy, lata 1926-1931:
Ustka, dworzec w roku 1915:
Bytów, dworzec w latach 1910-1920:
Pruszcz Gdański, dworzec w roku 1909:
Stacja kolejowa w Kościerzynie, lata 1905 – 1910:
Tczew, lata 1935-1939, dworzec kolejowy:
Dworzec w Kwydzinie, lata 20. XX wieku:
Jastarnia, stacja kolejowa w roku 1933:
Malbork, dworzec w latach 20. XX wieku:
Budynek dworca w Helu, lata 1925 – 1930: