Od teraz pasażerowie w województwie pomorskim mogą korzystać z Systemu FALA również podczas podróży koleją.
Bilety w ramach Taryfy Pomorskiej można nabywać za pomocą aplikacji mobilnej, portalu pasażera, a także w nowoczesnych falomatach dostępnych na stacjach i peronach. System umożliwia również zakup biletów przy użyciu karty płatniczej lub karty FALA.
Premiera kolejowej wersji systemu odbyła się 25 listopada 2024 roku podczas przejazdu Pomorską Koleją Metropolitalną z lotniska w Gdańsku do stacji Gdańsk Wrzeszcz.
– System FALA działa już na 191 stacjach i przystankach w województwie pomorskim. To aż 330 urządzeń, które umożliwiają łatwy i ekologiczny zakup biletów – podkreślał Radomir Matczak, prezes zarządu InnoBaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie systemu.
Pierwsze efekty działania systemu FALA
Od uruchomienia systemu 8 listopada 2024 roku sprzedano ponad 6200 biletów. Aż 96% transakcji zrealizowano za pomocą kart płatniczych, a najwięcej biletów sprzedano na stacjach Gdańsk Port Lotniczy, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Przymorze-Uniwersytet oraz w Sopocie.
System FALA upraszcza podróżowanie, eliminując konieczność drukowania biletów. Pasażer podczas kontroli przykłada do urządzenia kontrolera kartę płatniczą, kartę FALA lub inny nośnik, co potwierdza jego prawo do przejazdu.
FALA, jako pierwszy system tego typu w Polsce, działa w oparciu o zasadę „wsiadaj i jedź”. Pasażer nie musi znać szczegółowych taryf ani ulg – system automatycznie oblicza optymalną cenę biletu.
– Pomorze od dawna znane jest z tego, że mieszkańcy regionu najchętniej w Polsce wybierają kolej. Jestem przekonany, że teraz, z działającą na kolei Falą podróż będzie jeszcze łatwiejsza, a co za tym idzie kolejni Pomorzanie wybiorą pociągi, jako najbardziej ekologiczny transport – zaznaczył Matczak.
System FALA to przykład innowacyjnego podejścia do transportu, które wpisuje się w promowanie kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu na Pomorzu.