Droga krajowa do przyszłej elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino coraz bliżej realizacji. Konsorcjum Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal złożyło najkorzystniejszą ofertę na zaprojektowanie i budowę pierwszego odcinka trasy, wartego blisko 178 mln zł.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o rozstrzygnięciu przetargu na realizację odcinka drogi krajowej prowadzącej do lokalizacji przyszłej elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino. Spośród trzynastu złożonych propozycji, najtańszą i jednocześnie najkorzystniejszą ofertę zaprezentowało konsorcjum firm Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal.
Zadanie obejmuje zaprojektowanie i budowę około 11-kilometrowego odcinka drogi od Lubiatowa do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 213. Koszt realizacji inwestycji wyceniono na dokładnie 177 899 777,77 zł.
Kolejny odcinek – decyzja wkrótce
Trwa również analiza ofert złożonych dla drugiego etapu trasy – od DW213 do węzła Łęczyce na drodze ekspresowej S6. Wybór wykonawcy planowany jest na II kwartał 2025 roku.
– Realizację inwestycji podzieliliśmy na dwa zadania: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km) – poinformowała GDDKiA.
Dodatkowo w ramach budowy odcinka drogi ekspresowej S6 Leśnice – Bożepole Wielkie powstanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a węzłem S6, który umożliwi sprawne skomunikowanie nowej trasy z siecią krajową.
Dlaczego ta droga jest tak ważna?
Nowa trasa o przekroju 1×2 (klasa GP – główna przyspieszona) zostanie poprowadzona po zupełnie nowym śladzie. Będzie służyć nie tylko strategicznemu projektowi energetycznemu, ale też mieszkańcom i turystom.
– Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców tamtejszych terenów – czytamy w komunikacie.
Trasa odciąży lokalne drogi, poprawi bezpieczeństwo i komfort podróży, a w sezonie letnim ma znacząco ułatwić dojazd nad Bałtyk. Nowa infrastruktura ma również ograniczyć emisję hałasu, drgań i zanieczyszczeń w regionie. Przewidziano nawierzchnię dostosowaną do pojazdów o nacisku 11,5 tony na oś.
Projekt został ujęty w uchwale Rady Ministrów w ramach programu wspierającego kluczowe inwestycje energetyczne w województwie pomorskim.
Harmonogram: zakończenie w 2028 roku
– Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 31 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca) – podaje GDDKiA.
Podpisanie umowy planowane jest na II kwartał 2025 r. Budowa pierwszego odcinka ma się zakończyć w II kwartale 2028 r.