Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gdańsku wydał decyzję środowiskową (DŚU) dla kluczowego odcinka drogi krajowej prowadzącej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”. Chodzi o fragment trasy od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213. Proces uzyskiwania DŚU dla kolejnego odcinka – od DW213 do węzła Łęczyce na drodze ekspresowej S6 – jest nadal w toku.
Projektowana droga, o przekroju jednojezdniowym (1×2) w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego), będzie łączyć budowaną drogę ekspresową S6 z elektrownią jądrową w gminie Choczewo. Dla obu odcinków trasy opracowano dwa warianty przebiegu. Jako preferowany wskazano wariant 2, który omija miejscowość Choczewko i biegnie bliżej Kurowa.
Droga będzie istotnym elementem infrastruktury wspierającej nie tylko funkcjonowanie elektrowni, ale również układ komunikacyjny regionu.
Po uzyskaniu DŚU, kolejnym krokiem będzie wyłonienie wykonawców w ramach systemu „Projektuj i buduj”. Będą oni odpowiedzialni za przygotowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dopiero po jej wydaniu przez Wojewodę Pomorskiego możliwe będzie rozpoczęcie robót budowlanych.
W sierpniu 2024 roku ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do elektrowni jądrowej. Inwestycję podzielono na dwa zadania:
- odcinek od Lubiatowa do DW213 (ok. 11 km),
- odcinek od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km).
Dodatkowo w ramach budowy drogi ekspresowej S6 Leśnice – Bożepole Wielkie powstanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a S6, co umożliwi połączenie nowej drogi krajowej z węzłem Łęczyce.