– Zakończenie prac związanych z przebudową torów do Portu Gdynia to bardzo ważne przedsięwzięcie transportowe – mówi Michał Kowalski, Prezes Stowarzyszenia Nasze Pomorskie. Przeładunek towarów i rozwożenie je pociągami po całym kraju, a nawet poza jego granice to istotny element rozwoju naszej gospodarki. Teraz kolej na przebudowę całej linii 201, którą te pociągi pojadą. Dla Pomorza to potrzebna inwestycja również pod kątem ruchu pasażerskiego. Linia kolejowa 201 łączy Gdynię z Bydgoszczą bez konieczności podróży przez Gdańsk, Tczew, Laskowice Pomorskie. Koleje deklarują, że po zakończeniu prac na linii 201 pojedziemy do Bydgoszczy przez Żukowo, Kościerzynę, Bąk, Wierzucin i Maksymilianowo. To nie tylko alternatywny dojazd do stolicy województwa kujawsko-pomorskiego, ale przede wszystkim skomunikowanie Kaszub z Borami Tucholskimi. Więcej lokalnych połączeń daje więcej możliwości przemieszczania się dla mieszkańców powiatów starogardzkiego, kartuskiego, kościerskiego czy chojnickiego i człuchowskiego, a także tucholskiego i świeckiego. Przebudowa linii 201 to inwestycja oczekiwana od lat. I teraz właśnie rozpoczyna się jej realizacja – dodaje Michał Kowalski, prezes Stowarzyszenia Nasze Pomorskie.
Lepszy kolejowy dostęp do portowych nabrzeży w Gdyni
Dłuższe i cięższe składy, zabierające więcej ładunków, dojeżdżają do portu morskiego w Gdyni. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły zasadnicze prace poprawiające dostęp pociągów towarowych do nabrzeży. Inwestycja o wartości prawie 1,9 mld zł netto jest współfinansowana ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
PLK SA zakończyły zasadnicze prace w ramach projektu pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. Inwestycja zapewnia sprawny i bezpieczny dowóz oraz odbiór większej ilości towarów koleją w krótszym czasie. Do nabrzeży dojeżdżają dłuższe, do 750 metrów, oraz cięższe, o nacisku 22,5 tony na oś, pociągi towarowe, mogące przewieźć więcej ładunków koleją – najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Przełoży się to na ograniczenie liczby pojazdów ciężarowych na drogach.
– Inwestycja poprawiająca kolejowy dostęp do portu w Gdyni wpłynie na większy udział kolei w przewozie towarów, rozwój samego portu, ale przede wszystkim całej gospodarki. Kolej to najbardziej ekologiczny, wydajniejszy oraz coraz bezpieczniejszy środek transportu ładunków – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Konsekwentnie zwiększamy możliwości przewozu towarów koleją, także w kierunku portów morskich. W Gdańsku zrealizowaliśmy już prace, a w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu zbliżają się do zakończenia. Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zapewniają sprawniejszy transport ładunków dzięki znacznemu zwiększeniu przepustowości kolei – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W ramach inwestycji zabudowano 113,5 km nowych torów (ze 115 km), 329 rozjazdów (z 332) i wszystkie skrzyżowania (24). Od marca 2022 r. ruch pociągów do portu prowadzony jest z Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia Port wspieranego przez dwie nowe nastawnie. Gotowe są dwa wiadukty o długości 640 i 170 metrów, które poprawiły przepustowość linii prowadzących do portu. Przewoźnicy korzystają z publicznej ładowni. Wyremontowano most na rzece Chylonce. Gotowe są wszystkie (13) podziemne zbiorniki retencyjne, które wraz z nową siecią kanalizacji zapewniają właściwe odwodnienie terenu.
Zakończenie wszystkich prac planowane jest do końca roku. Pozostałe do wykonania prace dotyczą przebudowy linii wysokiego napięcia oraz zabudowa w miejscu usuniętych słupów torów oraz sieci trakcyjnej.
Wartość inwestycji pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” to prawie 1,9 mld zł netto. Prawie 43 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.
PLK SA konsekwentnie poprawią dostęp do portów morskich w Trójmieście, co korzystanie wpływa na rozwój polskiej gospodarki. W 2022 r. zakończone zostały prace na torach prowadzących do portu w Gdańsku.
Linia 201 Gdynia – Bydgoszcz
Trasa kolejowa z Portu Gdynia to początek linii 201, a cała linia przebiega po trasie: Nowa Wieś Wielka – Bydgoszcz Wschód Towarowa – Bydgoszcz Leśna – Maksymilianowo – Wierzucin – Lipowa Tucholska – Bąk – Kościerzyna – Somonino – Żukowo – Gdańsk Osowa – Gdynia Karwiny – Gdynia Główna – Port Gdynia.
Modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia, do której linia nr 229 odc. Glincz – Kartuzy jest linią styczną, poprawi połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. Przewoźnicy będą mogli przygotować lepszą ofertę połączeń dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Będzie lepsze skomunikowanie z innymi środkami transportu, a dobudowa torów oraz elektryfikacja poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja poprawi warunki przewozu towarów do portu w Gdyni, zwiększy jego potencjał, co przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu.
Realizacja prac budowlanych na linii nr 201 zaplanowana jest na lata 2024-2028. Na liniach stycznych – na tzw. bajpasie kartuskim oraz na linii nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy – prace rozpoczęły się w 2021 r.
Tekst powstał w ramach płatnej współpracy reklamowej z firmą „Lazurowe Sp. z o.o.”.
1 Komentarz
“Tekst powstał w ramach płatnej współpracy reklamowej z firmą „Lazurowe Sp. z o.o.”.”
Zgadnijcie kogo to firma i jakie na powiązania z Nasze Pomorskie?
Komentarze są wyłączone