Rozpoczyna się przebudowa wejherowskiego zabytkowego dworca kolejowego. Polskie Koleje Państwowe powierzyły już wykonawcy robót budowlanych plac budowy. Modernizacja obiektu ma na celu nie tylko przywrócenie dawnej świetności, ale także dostosowanie go do współczesnych standardów obsługi podróżnych, ekologii i bezpieczeństwa.
Przebudowa datowanego na lata 1867-1870 dworca, która jest częścią większego planu modernizacji kolei w Polsce, obejmuje zarówno sam dworzec, jak i jego najbliższe otoczenie. Najbardziej spektakularnym elementem projektu jest renowacja elewacji, co przywróci dawny blask budynku. Nowa, efektowna nocna iluminacja dodatkowo podkreśli piękno architektury.
– Inwestycja w Wejherowie to kolejny dowód na to, że rozwój infrastruktury kolejowej w całym kraju w ostatnich latach nabrał ogromnego tempa – – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych. – Dbamy nie tylko o rozwój metropolii, ale również mniejszych miast.
Dzięki inwestycji mieszkańcy Wejherowa zyskają komfortowy, bezpieczny i posiadający nowoczesne rozwiązania dworzec, który stanie się wizytówką miasta. – Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dworca stanie się wizytówką miejscowości oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznacza 3 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – dodaje Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
W województwie pomorskim w ramach aktualnie realizowanego Programu Inwestycji Dworcowych ujętych jest aż 21 dworców. Część z nich została już udostępniona podróżnym, w tym m.in. nowoczesny, wybudowany od podstaw dworzec w Pruszczu Gdańskim, który powstał według autorskiej koncepcji PKP S.A. Kolejne dworce zostaną oddane do użytku pasażerów jeszcze w tym roku. Inwestycja w Wejherowie to jednak dużo więcej niż remont elewacji. Wnętrze budynku przejdzie kompleksową przebudowę. Zachodnia, parterowa część będzie przystosowana do obsługi podróżnych, z holami, kasami biletowymi dla przewoźników kolejowych i autobusowych oraz nowoczesnymi toaletami w pełni przystosowanymi do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Nie zabraknie również udogodnień dla rodzin z niemowlętami.
W wyższych kondygnacjach budynku planowana jest biblioteka, a część wschodnia będzie przeznaczona pod wynajem. W ramach dbałości o ekologię, na dworcu zostanie zainstalowany system BMS (Building Management System), który optymalizuje zużycie wody, energii elektrycznej i ciepła. To nie tylko oszczędza środowisko, ale także pozytywnie wpływa na koszty eksploatacji. Dodatkowo, nowoczesne systemy bezpieczeństwa, takie jak monitoring, kontrola dostępu i sygnalizacja, zwiększą bezpieczeństwo zarówno osób, jak i samego budynku.
Przebudowa nie ogranicza się tylko do samego budynku. Przewidziano rozbiórkę parterowej zachodniej dobudówki oraz czterech budynków usługowych. Na zachodniej stronie pojawi się niewielki parking z miejscami postojowymi, w tym dla osób o ograniczonej mobilności oraz ładowarkami dla samochodów elektrycznych. Wiata rowerowa i śmietnikowa to dodatkowe udogodnienia. Tereny zielone zostaną również uporządkowane.
W czasie trwania prac, obsługa podróżnych zostanie przeniesiona do kontenerowego dworca tymczasowego, aby zapewnić ciągłość usług kolejowych.
Koszt tej przebudowy, dofinansowanej z budżetu państwa, wynosi ponad 18,1 mln zł brutto. Prace mają zakończyć się w połowie 2025 roku.
Zdjęcia: PKP