Wczoraj na terenie powiatu wejherowskiego doszło do trzech oszustw. Mieszkańcy stracili łącznie ponad 13 tys. zł padając ofiarą popularnych metod oszustw internetowych.
66-letnia mieszkanka Redy padła ofiarą oszustwa „na pracownika banku”. Oszust podszywający się pod pracownika banku telefonicznie skontaktował się z kobietą, informując o nietypowej aktywności na jej koncie bankowym. Nakłonił ją do zainstalowania aplikacji na komputerze, która umożliwiła mu przejęcie kontroli nad jej kontem i kradzież 12 000 zł.
Druga osoba straciła 1000 zł w wyniku oszustwa „na Blika”. Oszust włamał się na konto społecznościowe bliskiej osoby ofiary i podszywając się pod nią, nakłonił ją do przekazania kodu Blika.
Trzecia zgłaszająca padła ofiarą oszustwa podczas zakupów internetowych. Zamówiony w połowie maja towar nie dotarł do niej do tej pory, a mimo opłacenia zakupu nie otrzymała zwrotu pieniędzy.
ZOBACZ TEŻ:
Oszustwo “na wnuczka” wciąż niestety działa. W Wejherowie pomogła sąsiadka
Tony nielegalnego towaru w kontenerze w Gdyni warte blisko 35 mln zł!
Jak działają oszuści?
Fałszywy pracownik banku: Oszust dzwoni do ofiary, podając się za pracownika banku. Informuje, że jej konto jest zagrożone i w celu jego ochrony, należy zainstalować specjalne oprogramowanie. Po zainstalowaniu oprogramowania oszust przejmuje kontrolę nad kontem ofiary i kradnie pieniądze.
Prośba o wygenerowanie kodu BLIK: Oszust kontaktuje się z ofiarą za pomocą komunikatora internetowego, podając się za bliską osobę lub znajomego, na którego konto się włamał. Prosi o wygenerowanie kodu BLIK, tłumacząc to pilną potrzebą zapłaty za zakupy czy pożyczki. Po otrzymaniu kodu oszust realizuje nim nieautoryzowane transakcje lub wypłaca z bankomatu.
Fałszywe oferty sprzedaży: Oszust wystawia na sprzedaż fikcyjny produkt w serwisie aukcyjnym lub ogłoszeniowym. Po skontaktowaniu się z ofiarą, prosi o płatność z góry i przesyła dane do przelewu lub link do strony, gdzie można dokonać płatności BLIK-iem.
Pamiętajmy, aby nigdy nie udostępniać nikomu danych do konta bankowego, kodów Blika czy innych poufnych informacji. Nie instalujmy aplikacji na urządzeniach na prośbę nieznanych osób. Dokonując zakupów online, sprawdzajmy wiarygodność sprzedawcy i używajmy zaufanych platform płatniczych. W razie wątpliwości skontaktujmy się z bankiem lub zaufanym źródłem informacji.
POLECAMY RÓWNIEŻ:
Wejherowo na zdjęciach Google Street View. Zobacz, jak miasto wyglądało kilka lat temu