Kolej do elektrowni jądrowej w Choczewie. Pierwsze przetargi na budowę linii w 2025 roku - otoWejherowo.pl
21/11/2024
reklama
Aktualności

Kolej do elektrowni jądrowej w Choczewie. Pierwsze przetargi na budowę linii w 2025 roku

reklama
Kolej do elektrowni jądrowej w Choczewie. Pierwsze przetargi na budowę linii w 2025 roku

W 2025 roku PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) zamierzają ogłosić pierwsze przetargi na realizację prac budowlanych związanych z nową linią kolejową, która ma obsługiwać planowaną elektrownię jądrową w miejscowości Lubiatowo-Kopalino w gminie Choczewo.

Nowa trasa zapewni nie tylko sprawny przewóz towarów podczas realizacji i eksploatacji inwestycji. Stworzy również nowe możliwości podróżowania koleją dla mieszkańców północnej części województwa pomorskiego.

reklama

Na budowie atomu mieszkańcy zyskają lepszy dostęp kolejowy

Zaplanowana na terenie gminy Choczewo elektrownia jądrowa ma istotne znaczenie nie tylko dla gospodarki i bezpieczeństwa energetycznego Pomorza, ale całego kraju. Na realizacji inwestycji towarzyszących, w tym zapewnienia dostępu kolejowego do elektrowni, zyskają mieszkańcy regionu, a zwłaszcza powiatów wejherowskiego i lęborskiego.

Wybrany do realizacji wariant obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków linii kolejowej nr 230 z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei. Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim.

– Aktualnie przygotowujemy dokumentację projektową dla zadania – mówi Przemysław Zieliński, rzecznik prasowy PKP PLK. – We wrześniu 2023 r. odebraliśmy Koncepcję Programowo-Przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji, a następnie odbyły się konsultacje społeczne z mieszkańcami w celu wypracowania najkorzystniejszego wariantu do realizacji. Obecnie opracowywane są projekty budowlane dla zmodyfikowanego wariantu realizacyjnego, dla którego zostanie wydane pozwolenie na budowę. W ramach inwestycji złożono 3 wnioski do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o uzyskanie decyzji środowiskowych. Dla odcinka lk 229 Lębork – Łeba taką decyzję już uzyskano. Dla pozostałych dwóch opracowywany jest pełen raport o oddziaływaniu na środowisko. Uzyskanie decyzji środowiskowej pozwala na dalsze procedury uzyskiwania zgód administracyjnych do realizacji zadania (decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz pozwolenia na budowę).

Kiedy pierwsze przetargi na kolej do elektrowni?

Pierwsze przetargi na prace budowlane PKP PLK planuje ogłosić jeszcze w 2025 r., zaczynając od modernizacji linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba. Zakończenie wszystkich prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r.

Realizacja zadania zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej eksploatacji. Możliwy będzie dojazd pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na linii nr 229 Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h.

Dokumentację projektową dla zadania pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino” realizuje konsorcjum firm Multiconsult Polska sp. z o.o. i Transprojekt Gdański sp. z o.o. za kwotę 52,19 mln zł netto.

Dodajmy, że w ramach podpisanego w październiku br. „Paktu kolejowego dla Pomorza”, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zadeklarowały m.in. gotowość do realizacji prac budowlanych, mających na celu usprawnienie dostępu do placu budowy elektrowni jądrowej:

  • na nowej linii kolejowej z Choczewa do Łeby;
  • na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Sierakowice – Lębork, w przypadku jej identyfikacji jako inwestycji towarzyszącej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących.

Harmonogram inwestycji:

  • I kw. 2023 – II kw. 2026 – przygotowanie dokumentacji projektowej oraz pozyskanie decyzji administracyjnych (II 2026 – uzyskanie ostatniego pozwolenia na budowę)
  • II kw. 2025 r. – ogłoszenie pierwszego przetargu na prace budowlane
  • I kw. 2029 r. – zakończenie prac budowlanych

Tak mają wyglądać stacje linii kolejowej do elektrowni jądrowej:

Źródło / Wizualizacje: PKP PLK

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *