W Szkołach Podstawowych nr 8 i nr 11 w Wejherowie, zakończono realizację projektu „Dostępna szkoła”, dzięki któremu pojawiło się wiele nowych rozwiązań ułatwiających poruszanie się po szkole.
Projekt ten został sfinansowany z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój „Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa”, a Wejherowo zdobyło na ten cel 1,3 mln zł. W ramach projektu przeprowadzono wiele działań, takich jak likwidacja barier architektonicznych, dostosowanie i oznakowanie pomieszczeń do potrzeb osób z niepełnosprawnością, zakup nowych mebli, sprzętu komputerowego oraz multimedialnych pomocy i programów do terapii. Jednym z najważniejszych elementów projektu było jednak przeszkolenie kadry szkoły, która zyskała wiedzę i umiejętności umożliwiające pełne wykorzystanie nowych rozwiązań.
– „Dostępna Szkoła” to projekt, który pozwolił spojrzeć na wejherowskie placówki oświatowe przez pryzmat naszych mieszkańców z niepełnosprawnościami – mówi Arkadiusz Kraszkiewicz, zastępca prezydenta Wejherowa ds. ekonomicznych i społecznych. – Podkreślić przy tym należy, że to nie tylko dostosowania architektoniczne budynków, wyposażenie dostosowane do specjalnych potrzeb uczniów czy wsparcie nauczycieli w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Równie istotne, a może najistotniejsze jest budowanie świadomości i akceptacji dla różnorodności wśród całej społeczności szkolnej, otwartość na zróżnicowane potrzeby uczniów, nie tylko te wynikające z niepełnosprawności. Każde dziecko zasługuje na dobrą edukację, dostosowaną do swoich indywidualnych potrzeb.
W szkole nr 11 pojawił się także sprzęt do stymulacji neurosensorycznej, który jest wykorzystywany w terapii dzieci z zaburzeniami neurologicznymi. Pracownicy szkoły zostali przeszkoleni do pracy z takim specjalistycznym sprzętem, co pozwala na pełne wykorzystanie jego możliwości. Warto podkreślić, że projekt „Dostępna szkoła” nie dotyczył jedynie rozwiązań technicznych czy organizacyjnych, ale przede wszystkim zmiany świadomości. Bardzo ważne jest bowiem, aby osoby z niepełnosprawnością czuły się pełnoprawnymi uczniami, a ich potrzeby były uwzględniane w procesie edukacyjnym. Dzięki projektowi „Dostępna szkoła” szkoły w Wejherowie stały się bardziej przyjazne i dostępne dla wszystkich uczniów.
Zdjęcia: UM Wejherowo/ Karol Grubba