Elektrownia jądrowa na Pomorzu. Kluczowa umowa na konstrukcję morską do rozładunku - otoWejherowo.pl
19/09/2024
reklama
Aktualności

Elektrownia jądrowa na Pomorzu. Kluczowa umowa na konstrukcję morską do rozładunku

reklama
Elektrownia jądrowa na Pomorzu. Kluczowa umowa na konstrukcję morską do rozładunku

27 sierpnia, podpisano umowę na zaprojektowanie wielofunkcyjnego pirsu, który będzie kluczowym elementem infrastruktury niezbędnej do realizacji budowy budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce, która powstanie na Pomorzu, w gminie Choczewo.

W obecności Dariusza Klimczaka, Ministra Infrastruktury oraz Arkadiusza Marchewki, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury została podpisana umowa dotycząca wielobranżowego projektu konstrukcji morskiej do rozładunku (Marine Off-Loading Facility “MOLF”), będącej elementem infrastruktury towarzyszącej budowie pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino.

reklama

MOLF (Marine Off-Loading Facility) to ok. 1-kilometrowa konstrukcja morska, która zapewni dostęp do elektrowni od strony Morza Bałtyckiego. Umożliwi ona rozładunek niepodzielnych ładunków ponadnormatywnych i wielkotonażowych oraz innych wielkogabarytowych materiałów i urządzeń, niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”.

ZOBACZ TEŻ:

Jak podkreślił Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury, podpisanie umowy to milowy krok w stronę zapewnienia Polsce stabilności energetycznej i niezależności.

– To inwestycja strategiczna, niezwykle ważna z punktu widzenia przyszłości naszego państwa” – zaznaczył minister.

Pirs, którego budowa zaplanowana jest na 2028 rok, będzie służył do rozładunku ogromnych elementów elektrowni, które mają być dostarczane drogą morską.

– Powyżej 200 kluczowych elementów konstrukcyjnych przypłynie właśnie drogą morską – poinformował Arkadiusz Marchewka, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Ta inwestycja pokazuje również, jak ważną rolę odgrywa w naszej gospodarce transport morski – dodał Marchewka.

Wykonawcą projektu została wybrana spółka WUPROHYD Sp. z o.o. w konsorcjum z INGEO Sp. z o.o.

– Na podstawie naszych wcześniejszych, dobrych doświadczeń z wybranym wykonawcą, liczymy, że praca będzie szła sprawnie – powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Umowa zawarta we wtorek obejmuje również badania geologiczne na potrzeby projektu MOLFa, wykonane zgodnie z zatwierdzonym projektem Robót Geologicznych.

Zaprojektowane rozwiązania konstrukcyjne będą musiały uwzględniać wyniki analizy nawigacyjnej z symulacją podejścia jednostek oraz parametry hydrometeorologiczne i eksploatacyjne.

Zgodnie z założeniami harmonogramu, oddanie konstrukcji  do użytku planuje się w 2028 roku.

W lipcu 2023 r. Urząd Morski w Gdyni podpisał z Polskimi Elektrowniami Jądrowymi porozumienie, określające zasady współpracy przy realizacji tej inwestycji.

– Ta inwestycja ma znaczenie kluczowe, przede wszystkim odciąży lokalną infrastrukturę lądową. Każda, nawet najdłuższa podróż zaczyna się od pierwszego kroku, a dzisiaj podpisana umowa właśnie takim krokiem jest – powiedział obecny przy podpisaniu umowy Leszek Juchniewicz, Prezes Zarządu Polskich Elektrowni Jądrowych.

Budowa pirsu to nie jedyny element przygotowań do budowy elektrowni jądrowej. Równolegle prowadzone są prace nad infrastrukturą kolejową i drogową, które mają zapewnić sprawną logistykę całego przedsięwzięcia.

Co istotne, przy projektowaniu pirsu uwzględnione zostaną wszelkie aspekty środowiskowe. Wykonawca przeprowadzi kompleksowe badania geologiczne i oceni wpływ konstrukcji na ekosystem morski.

Źródło: PEJ, Urząd Morski w Gdyni, Ministerstwo Infrastruktury

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *