27 sierpnia, podpisano umowę na zaprojektowanie wielofunkcyjnego pirsu, który będzie kluczowym elementem infrastruktury niezbędnej do realizacji budowy budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce, która powstanie na Pomorzu, w gminie Choczewo.
W obecności Dariusza Klimczaka, Ministra Infrastruktury oraz Arkadiusza Marchewki, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury została podpisana umowa dotycząca wielobranżowego projektu konstrukcji morskiej do rozładunku (Marine Off-Loading Facility “MOLF”), będącej elementem infrastruktury towarzyszącej budowie pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino.
MOLF (Marine Off-Loading Facility) to ok. 1-kilometrowa konstrukcja morska, która zapewni dostęp do elektrowni od strony Morza Bałtyckiego. Umożliwi ona rozładunek niepodzielnych ładunków ponadnormatywnych i wielkotonażowych oraz innych wielkogabarytowych materiałów i urządzeń, niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”.
ZOBACZ TEŻ:
- 4,6 mld zł na budowę elektrowni jądrowej w 2025 roku. Tak zapowiada minister finansów
- Atom na Pomorzu. Region zyska nowe stacje monitorujące promieniowanie
- S6 połączy się z elektrownią jądrową w Choczewie. Ruszył przetarg na budowę drogi
Jak podkreślił Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury, podpisanie umowy to milowy krok w stronę zapewnienia Polsce stabilności energetycznej i niezależności.
– To inwestycja strategiczna, niezwykle ważna z punktu widzenia przyszłości naszego państwa” – zaznaczył minister.
Pirs, którego budowa zaplanowana jest na 2028 rok, będzie służył do rozładunku ogromnych elementów elektrowni, które mają być dostarczane drogą morską.
– Powyżej 200 kluczowych elementów konstrukcyjnych przypłynie właśnie drogą morską – poinformował Arkadiusz Marchewka, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Ta inwestycja pokazuje również, jak ważną rolę odgrywa w naszej gospodarce transport morski – dodał Marchewka.
Wykonawcą projektu została wybrana spółka WUPROHYD Sp. z o.o. w konsorcjum z INGEO Sp. z o.o.
– Na podstawie naszych wcześniejszych, dobrych doświadczeń z wybranym wykonawcą, liczymy, że praca będzie szła sprawnie – powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Umowa zawarta we wtorek obejmuje również badania geologiczne na potrzeby projektu MOLFa, wykonane zgodnie z zatwierdzonym projektem Robót Geologicznych.
Zaprojektowane rozwiązania konstrukcyjne będą musiały uwzględniać wyniki analizy nawigacyjnej z symulacją podejścia jednostek oraz parametry hydrometeorologiczne i eksploatacyjne.
Zgodnie z założeniami harmonogramu, oddanie konstrukcji do użytku planuje się w 2028 roku.
W lipcu 2023 r. Urząd Morski w Gdyni podpisał z Polskimi Elektrowniami Jądrowymi porozumienie, określające zasady współpracy przy realizacji tej inwestycji.
– Ta inwestycja ma znaczenie kluczowe, przede wszystkim odciąży lokalną infrastrukturę lądową. Każda, nawet najdłuższa podróż zaczyna się od pierwszego kroku, a dzisiaj podpisana umowa właśnie takim krokiem jest – powiedział obecny przy podpisaniu umowy Leszek Juchniewicz, Prezes Zarządu Polskich Elektrowni Jądrowych.
Budowa pirsu to nie jedyny element przygotowań do budowy elektrowni jądrowej. Równolegle prowadzone są prace nad infrastrukturą kolejową i drogową, które mają zapewnić sprawną logistykę całego przedsięwzięcia.
Co istotne, przy projektowaniu pirsu uwzględnione zostaną wszelkie aspekty środowiskowe. Wykonawca przeprowadzi kompleksowe badania geologiczne i oceni wpływ konstrukcji na ekosystem morski.
Źródło: PEJ, Urząd Morski w Gdyni, Ministerstwo Infrastruktury