Przygotowania do budowy drogi krajowej prowadzącej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” wchodzą w kolejną fazę. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gdańsku wydał decyzję środowiskową (DŚU) dla drugiego odcinka trasy, który połączy drogę wojewódzką nr 213 z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6.
To kolejny krok po decyzji środowiskowej dla pierwszego odcinka, wydanej 31 grudnia 2024 r. Pierwszy fragment trasy obejmuje odcinek od Lubiatowa do DW213. Nowa droga, projektowana w zupełnie nowym śladzie, ma połączyć budowaną obecnie S6 z elektrownią.
Dwa warianty przebiegu trasy
Dla obu odcinków jednojezdniowej drogi o przekroju 1×2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) przygotowano dwa warianty przebiegu. Wnioskodawca wskazał jako preferowany wariant 2, w którym trasa omija Choczewko i przebiega bliżej miejscowości Kurowo.
Kolejnym krokiem będzie wyłonienie wykonawców robót w systemie „Projektuj i buduj”. Wykonawcy będą odpowiedzialni za opracowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po wydaniu decyzji przez Wojewodę Pomorskiego ruszą prace budowlane.
Harmonogram realizacji inwestycji
Przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do elektrowni jądrowej ogłoszono w sierpniu 2024 r. Inwestycję podzielono na dwa zadania:
- od Lubiatowa do DW213 (ok. 11 km),
- od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km).
Oferty na realizację pierwszego odcinka poznano 20 stycznia 2025 r., a dla drugiego zostaną ujawnione 18 lutego 2025 r. Podpisanie umów z wykonawcami planowane jest na II kwartał 2025 r.
Kluczowa inwestycja dla regionu
Budowa nowej drogi ma strategiczne znaczenie zarówno dla bezpieczeństwa energetycznego kraju, jak i dla mieszkańców regionu. Trasa usprawni ruch, zmniejszy obciążenie dróg lokalnych i skróci czas przejazdu między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. W sezonie turystycznym będzie alternatywną trasą nad Bałtyk.
Dodatkowo, nowa droga poprawi bezpieczeństwo podróżnych oraz ograniczy negatywne oddziaływanie transportu na środowisko. Nawierzchnia zostanie przystosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś, co wpłynie na trwałość infrastruktury.
Inwestycja jest częścią programu wspierania infrastruktury w związku z budową kluczowych obiektów energetycznych. Projekt został ujęty w uchwale Rady Ministrów dotyczącej rozwoju strategicznej infrastruktury energetycznej w województwie pomorskim.