21 października podpisano Kolejowy Pakt dla Pomorza. Dokument ten przewiduje szereg inwestycji, które mają na celu poprawę dostępności komunikacyjnej regionu.
Jednym z najważniejszych punktów paktu jest przywrócenie ruchu kolejowego na liniach, które od lat były wyłączone z eksploatacji. Mowa tu o liniach:
- Lipusz – Bytów – Korzybie: Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Bytowa i okolic zyskają bezpośrednie połączenie z Trójmiastem oraz innymi miastami regionu.
- Kartuzy – Sierakowice – Lębork: To przedłużenie korytarza kartuskiego, co znacznie poprawi komunikację w regionie.
Nie zapomniano również o linii do Helu, która jest jedną z najbardziej uczęszczanych tras kolejowych w Polsce. Planowana jest budowa dodatkowych mijanek, co pozwoli na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.
Pakt przewiduje również współpracę samorządów z PKP PLK w zakresie tworzenia węzłów przesiadkowych oraz usamorządowienia spółki PKP SKM w Trójmieście.
Podczas konferencji “Transport Publiczny na Pomorzu”, która odbyła się równolegle do podpisania paktu, poruszono temat rozwoju komunikacji metropolitalnej. Proponuje się utworzenie dwóch organizatorów transportu: jednego dla metropolii trójmiejskiej i drugiego dla pozostałej części województwa.
– Statystyczny mieszkaniec naszego regionu ponad 30 razy w roku korzysta z pociągów. W 2023 r. pociągi na Pomorzu przewiozły ponad 70 mln pasażerów – wyliczał Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
POLECAMY TEŻ:
Źródło: pomorskie.eu