Naklejki mają zmusić mieszkańców do segregacji odpadów - otoWejherowo.pl
22/11/2024
reklama
Aktualności

Naklejki mają zmusić mieszkańców do segregacji odpadów

reklama
Naklejki mają zmusić mieszkańców do segregacji odpadów

Podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej w Wejherowie radni przyjęli zmieniony regulamin utrzymania czystości i porządku, wprowadzając istotne modyfikacje w zakresie segregacji odpadów. Nowe przepisy nakładają na właścicieli nieruchomości obowiązek selektywnego zbierania odpadów, które są generowane na ich posesji. W przypadku stwierdzenia niedopełnienia tego obowiązku, zostaną o tym powiadomieni poprzez system naklejek.

Wprowadzono dwa rodzaje naklejek informujących o stopniu niedopełnienia obowiązku segregacji odpadów. W przypadku pierwszego stwierdzonego przypadku, będzie nią naklejka w kolorze żółtym o treści: „Ostrzeżenie. Nieprawidłowa segregacja” będzie umieszczona na nieruchomości. Skutkować to będzie powiadomieniem Urzędu Miejskiego w Wejherowie, a nieprawidłowo posegregowane odpady nie zostaną będą odebrane, zobowiązując jednocześnie właściciela do poprawy segregacji.  Natomiast powtórne niedopełnienie obowiązku skutkuje naklejką w kolorze czerwonym o treści: „Brak prawidłowej segregacji”. Operator odbierający odpady przyjmie je jako nieposegregowane odpady zmieszane i powiadomi o tym Urząd Miejski w Wejherowie, co może skutkować podwyższoną opłatą za ich odbiór.

Zmieniony regulamin wprowadza ograniczenia dotyczące frakcji odpadów wielkogabarytowych, które mogą być bezpośrednio odbierane z nieruchomości zamieszkałych. Dotychczas mieszkańcy mieli możliwość przekazywania do odbioru różnego rodzaju odpadów, takich jak zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady budowlane i rozbiórkowe oraz opony. Teraz, według nowych przepisów, mieszkańcy będą zobowiązani dostarczyć je we własnym zakresie do punktów zlokalizowanych przy ul. Ekologicznej 7 w Wejherowie (PSZOK i PZON) lub do podmiotów przyjmujących sprzęt RTV i AGD. Wcześniej jednak trzeba będzie ten zamiar zgłosić pisemnie, telefonicznie lub elektronicznie do Komunalnego Związku Gmin „Dolina Redy i Chylonki”.

reklama

Ponadto zmieniony regulamin zwiększa limit przekazywanych do PSZOK odpadów budowlanych i rozbiórkowych ze 160 kg na 500 kg rocznie na lokal. Określa też sposób przygotowania do odbioru odpadów zielonych, takich jak gałęzie drzew i krzewów, które powinny być związane w wiązki o długości do 1 m. Zmienia również spoób zbierania bioodpadów, zezwalając na ich zbieranie w workach papierowych oraz luzem, przed umieszczeniem w pojemniku.

Nowe zasady dotyczą również organizacji wystawiania odpadów do odbioru przed posesją, Pojemniki lub worki ze śmieciami muszą być wystawione na jeden dzień przed terminem odbioru, nie wcześniej niż o godzinie 19:00 i nie później niż do 6:00 w dniu odbioru, w sposób nie utrudniający przejścia lub przejazdu.

Nowe zasady wprowadzone przez zmieniony regulamin utrzymania czystości i porządku wejdą w życie od początku 2024 roku.

Zdjęcia: Karol Grubba