Ponad 4 miliony podróży dziennie, średni czas przejazdu 22 minuty, dominacja samochodów i zatłoczona Obwodnica Trójmiasta – to tylko niektóre z wniosków z Pomorskiego Badania Ruchu 2024. Dane zebrano na potrzeby stworzenia Pomorskiego Modelu Ruchu, który ma pomóc w planowaniu transportu w regionie.
Wyniki badania zaprezentowano 24 kwietnia 2025 roku podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego. Dane są efektem wielomiesięcznej pracy ankieterów i specjalistów, którzy sprawdzali kursy autobusów i pociągów, liczyli pasażerów oraz przejeżdżające samochody w całym województwie pomorskim.
– To były bardzo ważne badania, bo pozwolą nam szeroko spojrzeć na mobilność Pomorzan. A przecież mobilność to klucz do zwiększania konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju wsi, miast i całego regionu – mówił Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
– Można powiedzieć w skrócie, że robimy te badania, aby lepiej wydawać publiczne pieniądze na inwestycje w transport. To będzie jedno z naszych najważniejszych narzędzi – dodał.
Wielkie liczenie i pytanie
Badania przeprowadzono w sezonie letnim oraz jesienno-wiosennym. Ankieterzy odwiedzili ponad 8 tysięcy gospodarstw domowych, rozmawiali z niemal 21 tysięcy osób oraz 3,5 tysiąca turystów wypoczywających nad morzem.
Pomiary ruchu prowadzono w 369 punktach drogowych oraz 2881 punktach sieci autobusowej i na 22 przystankach kolejowych. Skontrolowano ponad 2500 kursów.
Samochód rządzi, ale piesi się trzymają
Z ponad 4 milionów podróży odbywanych codziennie w regionie, aż 52 proc. to przejazdy samochodem osobowym. Tylko 28 proc. gospodarstw domowych nie posiada auta. Co ciekawe, aż 30 proc. podróży odbywa się pieszo. Średni czas przejazdu to 22 minuty, a blisko 65 proc. podróży odbywa się w granicach jednej miejscowości.
W trakcie dobowego pomiaru natężenia ruchu w całym województwie odnotowano łącznie 3,4 mln pojazdów – z czego 79 proc. stanowiły samochody osobowe, a 17 proc. ciężarowe. Największe natężenie ruchu odnotowano na Obwodnicy Trójmiasta – ponad 40 tys. pojazdów na dobę.
Kolej w Trójmieście, tłok na Helu
Największy ruch pasażerski w pociągach zaobserwowano w Trójmieście: Gdańsk Wrzeszcz obsłużył 32 tys. pasażerów dziennie, Gdynia Główna – 28,9 tys. Stacje na linii Reda–Hel notują ogromne wahania zależne od sezonu. We Władysławowie w typowy dzień roboczy przemieszcza się niespełna tysiąc osób, natomiast w piątek latem – nawet 11 tysięcy.
Turyści też najczęściej samochodem
W badaniu uwzględniono również turystów. Najwięcej przyjezdnych pochodzi z Pomorza (23 proc.) i Mazowsza (20 proc.). Goście z innych regionów zostają zazwyczaj na tydzień lub dwa, natomiast mieszkańcy Pomorza odwiedzają nadmorskie miejscowości najczęściej na jeden dzień.
Problemem pozostaje dominacja samochodów. Aż 78 proc. turystów deklaruje, że na wypoczynek nad morzem przyjeżdża własnym autem, tylko 19 proc. korzysta z transportu zbiorowego. Przykładowo – punkt kontrolny we Władysławowie zarejestrował niecałe 3,3 tys. samochodów w zwykły dzień roboczy, ale już 14 tys. w letni piątek.
Co dalej?
Na podstawie zebranych danych Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego stworzy Pomorski Model Ruchu – narzędzie, które pomoże lepiej planować transport w regionie, zarówno w miastach, jak i na terenach wiejskich. Model uwzględni ruch pieszy, samochodowy, autobusowy, kolejowy, a także ciężarowy.